Heren 2 verliest van foutloos Peelpush

Heren 2 speelde zaterdag thuis tegen koploper Peelpush in de Topdivisie. Doel was om minimaal 1 wedstrijdpunt in Apeldoorn te houden. Dat lukte bijna in de 2e set. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake onder 'Lees het hele bericht'.

Het verschil: “We moesten nu ieder punt zelf maken, want cadeau krijgen deed je ze niet!”

Afgelopen zaterdag stonden we - na een kerstreces van bijna twee weken-  voor de opgave om onze thuisstatus tegen koploper Peelpush  te handhaven. In alle voorgaande thuiswedstrijden hebben we namelijk altijd minimaal één wedstrijdpunt in Apeldoorn weten te houden, terwijl onze tegenstander van zaterdag 9 januari in alle voorgaande negen competitiewedstrijden (alleen de laatste uitwedstrijd hebben ze niet winnend weten af te sluiten) oppermachtig was. Duidelijk was dat we zelf -met uitstekend spel-  de punten moesten verdienen, want we kregen er maar zelden één cadeau. Achteraf blijkt dat we alleen in het middengedeelte van de eerste set en bijna de gehele tweede set hiertoe in staat waren. Toch leverde dat in de laatste wedstrijd van de eerste competitiehelft (nog) geen setwinst op: 0-3 (19-25, 23-25 en 17-25).

Organisatorische en sportieve prestaties van formaat
In het kerstreces werden -mede door de enorme inzet en betrokkenheid van veel H2-spelers (en natuurlijk ook een breed scala aan andere vrijwilligers van de verenigingen)- vele organisatorische en sportieve successen geboekt. Om maar te beginnen bij het Cofely Internationaal Jeugdtoernooi  2015 dat voor de 23e keer tussen Kerst en Oud & Nieuw wederom uitstekend georganiseerd werd en waarbij het aantal inschrijvingen alle verwachtingen overtrof (en helaas veel teams teleurgesteld moesten worden dat deelname dit jaar niet mogelijk was). Daarnaast hebben alle 8 de -door de verenigingen afgevaardigde- jeugdteams zich tijdens de voorronde van de Nederlandse Open Jeugd Kampioenschappen (NOJK) voor de halve finales weten te plaatsen. Een (bijna) unieke prestatie, die ook veel hoop geeft voor de toekomst en aansluit bij de maatschappelijke en sportieve ambities van de club.

Topprestatie nog niet geleverd
Terug naar de wedstrijd betekent een confrontatie met onze tekortkomingen. Wanneer je tegen een tegenstander speelt, waarvan het basisniveau hoger ligt en de foutenlast tot een minimum beperkt wordt, word je gedwongen om ieder punt zelf te maken. Dat was zaterdagmiddag tegen Peelpush uit Meijel ook het geval. We kregen namelijk geen punt cadeau.

Op de eerste servicebeurt van hun spelverdeler werd het verschil al duidelijk. Bij iedere side-out kwamen we onder de maximale (service)druk te staan. Al snel keken we dan ook tegen een hele ruime achterstand aan, maar halverwege de eerste set was dit verschil bijna ongedaan gemaakt en keken we nog maar tegen een 11-12 achterstand aan. De verdienste van onszelf om op eigen service punt voor punt terug te sprokkelen. Dat deze inhaalslag veel energie kostte, werd in het vervolg van de set duidelijk. Voortdurend hadden we een extra kans nodig om de opslag weer terug te halen, waardoor zij punt voor punt uitliepen en uiteindelijk de eerste set met 19-25 wonnen.

Ook bij de start van de tweede set leken we nog steeds onder de indruk te zijn van het (bijna) foutloze (aanvals)spel van de tegenpartij. Toch bleken we -in tegenstelling tot daarvoor- nu wel in staat om hierin mee te gaan. Vanaf de gelijke stand van 3-3 lukte het om geleidelijk aan een voorsprong op te bouwen. Als eerste aangekomen bij 20 punten (20-16) stokte onze geoliede machine. Op één servicebeurt werd deze voorsprong teniet gedaan en keken we in de rotatie daarna pas voor het eerst in deze tweede set tegen een achterstand aan. Die negatieve score konden we niet meer omkeren en ook deze set werd verloren: 23-25.

De teleurstelling van het verlies van de tweede set kwamen we niet meer te boven. Niet alleen op mentaal vlak haakten we af, maar ook probeerden we nog meer in iedere actie te forceren. Andere dingen doen waar we geen controle in hebben. In een sneltreinvaart snelde Peelpush met 17-25 naar een welverdiende 0-3 overwinning in sets. Terecht de koploper in de Topdivisie en samen met Webton Hengelo toch echt van een ander kaliber.