Wat een avond! Winst voor Heren 1

Het waren lastige weken voor Mark Roper, trainer/coach van Draisma Dynamo. De eerste wedstrijden van de competitie gingen verloren, alledrie met 3-0. Dat betekende dat de druk die zaterdag op de trainer en z’n ploeg stond behoorlijk groot was geworden als gevolg van de tegenvallende prestaties. Niet eerder startte de Apeldoornse ploeg zo dramatisch. Dat dit niet alleen regionaal nieuws is, bleek wel aan het telefoontje dat de club medio deze week kreeg: de NOS zou aanwezig zijn om TV-opnamen te maken. En dan kwam nota bene ook landskampioen Orion op bezoek! De thuisploeg stelde zichzelf en het matig opgekomen publiek echter niet teleur: de drie punten bleven in Omnisport (3-1).

Roper startte voor het eerst met passer/loper Michiel Hagen in de basis, Richard Janssen moest daarom vanaf de zijkant toekijken. Voor het overige hield de Apeldoornse coach de basis ongewijzigd, dus speelden Jord Brethouwer, Sjoerd Hoogendoorn, Jarik Niebeek, Renzo Verschuren, Freek Michel en Stéphane Waldie. Laatstgenoemde wist zich op de tribune gesteund door de spelers van heren 12, de ploeg die hij traint en vandaag voor het eerst coachte. H12 won met 4-0! Bij Orion begonnen Mark Posthuma (oud-Piet Zoomers/D) en Ralph Koomen (vorig seizoen nog werkzaam in Omnisport) in de basis.

Set één was aan het begin keurig in balans, de ploegen ontliepen elkaar weinig. Met een achterstand van twee punten halverwege de set (14-12) achtte Orion-coach Bas Hellinga een time-out noodzakelijk. Dat hielp want z’n team kwam terug tot 15-15 en liep zelfs uit naar 16-18. Het sein voor Mark Roper die z’n ploeg even voor overleg naar de kant haalde. Draisma Dynamo trok deze keer de stand gelijk (20-20) en nam zelfs weer een voorsprong (22-20). Vanaf dat moment kwam er weer wat onzekerheid in de ploeg. Was het de druk? De passing, die tot dat moment een stuk beter verliep dan in de eerdere duels, liet ineens weer te wensen over en Orion knokte zich terug. Ondanks de tweede time-out van Roper maakten de Doetinchemmers vijf punten op rij en wonnen derhalve met 22-25 de set.

De thuisploeg bleef deze keer echter overeind en liet zien een behoorlijk potje te kunnen volleyballen. In de tweede set werd gelijk een voorsprong genomen (7-3), en die werd alleen maar verder uitgebouwd (19-12). Er werd prima gepasst, geblokkeerd en verdedigd, zodat de 25-16 die op het bord verscheen verre van geflatteerd was!

Deze lijn werd doorgezet in set nummer drie. De thuisploeg kwam op 5-0 en op 10-4 volgde de eerste Doetinchemse time-out. Toen het verschil zelfs tien punten bedroeg (18-8) volgde nummer 2. Vanaf dat moment liet Orion zien te kunnen knokken en werd de voorsprong puntje voor puntje ongedaan gemaakt. Zwakke momenten van de thuisploeg leidden op 19-11 en 20-15 tot time-outs van Roper, en op 21-19 deed de coach een greep in de bak met wisselbordjes. Joost Joosten kreeg bordje nummer twee aangereikt zodat Brethouwer wist dat hij naar de kant gehaald werd. De eindfase van de set was spannend want de ploegen hielden elkaar weer volledig in evenwicht (21-21 en 22-22). Op 23-22 kwam Brethouwer terug het veld in en nam z’n ploeggenoten vanaf de servicelijn bij de hand richting setwinst: 25-22.

Het laatste punt werd door de Orion-spelers iets te fanatiek betwist, zodat set vier met een gele kaart voor Niels Koomen startte: 1-0. De Doetinchemmers wilden het duidelijk op een vijfde set laten aankomen en namen een voorsprong. Op 5-8 nam Roper maar weer eens een time-out, en op 12-12 deed Hellinga hetzelfde. Vanaf dat moment hielden de team elkaar in evenwicht. Via 20-20, 21-21, 22-22 en 23-23 kreeg Draisma Dynamo op 24-23 het eerste matchpoint van het seizoen. Joost Joosten werd ingebracht vanwege z’n lastige floatservice waardoor Freek Michel het beslissende punt vanaf de zijkant moest beleven. Vanuit een rally zette Brethouwer de bal op naar uitblinker Sjoerd Hoogendoorn die de bal vervolgens hard binnen sloeg: 25-23.

Enorme opluchting bij de spelers en staf van Draisma Dynamo, grote blijdschap bij de circa 250 trouwe supporters op de tribune. Eindelijk de overwinning waarnaar zo gesmacht werd. De grootste druk zal er nu een beetje vanaf zijn nu de ploeg heeft laten zien te kunnen winnen. Mark Roper moet nu zien dit niveau bij z’n team vast te houden, zodat een lijn naar boven kan worden doorgezet. Om aan het einde van het seizoen te eindigen bij de beste vier, en zich zodoende te plaatsen voor de play-offs, is nu de doelstelling. Dat zal nog wel de nodige zweetdruppels kosten, maar het team heeft zaterdag laten zien dat het de kwaliteiten in elk geval in huis heeft.

Volgende week zaterdag reist Draisma Dynamo af naar Kampen voor een ontmoeting met Floorever/Reflex, de ploeg die zaterdag met 0-3 van koploper Landstede Zwolle verloor. Op 10 november is de eerstvolgende thuiswedstrijd. Op deze Super Saturday, waarbij Dames 1 om 16.30 uur speelt tegen Sliedrecht Sport, komt Tilburg STV naar Omnisport. De mannen beginnen om 20.00 uur aan hun duel. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn om het team te ondersteunen richting de tweede thuisoverwinning.

Bron: Website Draisma Dynamo