Bezuinigingen op sport in de gemeente Apeldoorn

Via de media hebben jullie vast al een en ander gelezen of gehoord over de bezuinigingen op het gebied van sport in de gemeente Apeldoorn.

Op donderdag 11 oktober staat dit onderwerp op de agenda van de Politieke Markt. De Sportraad biedt tussen 18.30 uur en 19.00 uur een petitie aan en roept sporters en sportbesturen op om dan hun stem te laten horen op het Marktplein bij het stadhuis.

Het bestuur heeft nog geen zicht op de exacte gevolgen voor onze vereniging maar dat de kosten zullen stijgen moge duidelijk zijn.

Wil je ook je stem laten horen, ga dan op 11 oktober om 18.30 uur naar het stadhuis.

Oproep aan alle sportbesturen en sporters.

Sporten wordt in Apeldoorn onbetaalbaar.

De gemeenteraad sprak in de Raadsopdracht Kerntaken (2010) uit het subsidiëren van sportverenigingen geen kerntaak te vinden. In voorgaande jaren is met dat uitgangspunt begonnen met forse bezuinigingen op gemeentelijke budgetten om de gemeentelijke begrotingstekorten in te dammen. Op het gebied van sport leidde dat tot beperking van subsidiebudgetten, het overdragen van onderhoudsverantwoordelijkheid op sportcomplexen en bezuinigingen op de exploitatie van sportaccommodaties.

Uit de Zomernota 2012, die op 11 oktober a.s. op de agenda van de Politieke Markt staat, blijkt dat verdere bezuinigingen nodig zijn, ook op het onderdeel sport. Als de gemeenteraad op 8 november a.s. met de voorstellen van het college van B&W instemt zal de sportsubsidie voor de jeugd met 65% worden teruggebracht en alle overige sportsubsidies worden geschrapt. Ook zal de subsidie op de huurlasten zwemverenigingen met 50% worden verlaagd en zullen de tarieven voor het gebruik van de gymnastieklokalen met 40% worden verhoogd.

Consequentie van het gehele pakket aan bezuinigingen is dat de sport in Apeldoorn niet alleen onevenredig hard wordt getroffen, maar de sport ook niet meer toegankelijk wordt voor de minder draagkrachtigen. Zelfs sommige verenigingen worden bedreigd in hun bestaansrecht. Het merendeel van de sportverenigingen krijgen te maken met een gemiddelde contributieverhoging van € 65,00 per lid.

Dit is onaanvaardbaar en onacceptabel. Intensief overleg met de gemeente heeft nog niet tot de nodige effecten geleid. Het moment is nu aangebroken dat de georganiseerde sport als collectief naar buiten treedt om de gemeenteraad alsnog te overtuigen dat de bezuinigingen op sport te ver gaan.

Daarom worden alle sportverenigingen in Apeldoorn opgeroepen om met hun leden op 11 oktober a.s. om 18.30 uur tot 19.00 uur naar het Marktplein bij het Stadhuis te komen om massaal hun stem te laten horen. Gelijktijdig wordt door de Sportraad Apeldoorn een petitie aangeboden.

Laat uw stem hier horen!

Het bestuur van de Sportraad Apeldoorn