Heren 2 verliest met 1-3 van Sudosa

Heren 2 verloor in Assen met 1-3 van Sudosa. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Geen strijd in verkiezingstijd

De peilingen van het (onderzoeks)bureau ‘Nevobo’ voorspelde een nipte overwinning tegen Sudosa. De uitslag op de late avond liet echter een totaal ander beeld zien: 1-3 (14-25, 25-22, 15-25 en 23-25). De voorspellingen zijn helaas niet uitgekomen en van een échte strijd was in dit laatste ‘debat’ geen sprake.

Ons programma
De knappe overwinning van de week ervoor (ook tegen een top-4 ploeg) gaf voldoende vertrouwen op weg naar een goed resultaat op deze late zaterdagavond in Assen tegen het eveneens hoog geklasseerde Sudosa-Desto. In aanloop naar deze wedstrijd tegen ‘de Groenen uit het (hoge) Noorden’ waren de omstandigheden goed, maar niet optimaal (afwezigheid en andere trainingsballen). Met SV Dynamo H2 gingen we voor:
- minder groen laten overheersen
- minder criminaliteit en meer handhaving, refererend aan de ‘gestolen’ punten c.q. overwinning in de vorige ontmoeting
- meer aandacht voor ouderen en benutten van hun ervaring

De wedstrijd
Nog voordat het besef van het begin van de wedstrijd echt binnendrong, stond een 0-5 stand op het scorebord. De eerste time-out van in totaal de maximale 8 time-outs in 4 sets was een feit. Ook de noodgedwongen (dubbele) wissels konden een 3-11 achterstand niet verkleinen. Opvallend genoeg werd pas op 8-18 het eerste en tevens laatste ‘extra’ punt van deze eerste set op eigen service gemaakt. Ondanks de sterk overeind blijvende passlijn, bleken we in de aanval niet ‘dodelijk’ genoeg, hetzelfde was het geval bij onze opslag.

In de tweede set kozen we ervoor om enkele plekken door te draaien en dus in een andere opstelling/rotatie te staan (na het nemen van time-outs en doorvoeren van wissels een andere ‘strategie’ om de wedstrijd om te draaien). Deze tweede set startten we beter en werden gedurende het verloop van deze set ‘geholpen’ door de vele foutieve opslagen aan Asser zijde. Toch lukte het ons om meer in ons eigen spel te komen en met het eerste (van de uiteindelijk 3 killing blocks) kwam het laatst punt op het scorebord (25-22).

Aanvankelijk leek het in de derde set een gelijk opgaande strijd te worden, maar in één opslagbeurt keken we van een gelijke stand van 6-6 tegen een achterstand van 6-10 aan. We bleken -gelijk aan de eerste set- in staat om maar één punt (!) op eigen service terug te verdienen. Het verschil was groot: 15-25.

In een alles of niet poging spraken we in de eerste time-out van de vierde set (op een stand van 3-6) uit dat we fouten moeten accepteren, maar niet het met halve kracht inslaan van de opslag en aanval. Het elan kwam terug en even leek het alsof we toch in staat bleken te laten zien over welke kwaliteiten we beschikken (de tweede plaats is namelijk écht geen toeval).

Nooit kun en mag je het verlies wijten aan een ander, maar we kunnen er niet omheen dat de scheidsrechter wel een rol gespeeld heeft in de cruciale eindfase. De waarnemingen (bal in plaats van hand tegen de antenne, touché wel of niet én een als “uit” beoordeelde bal over een balk van de dakconstructie, gevolgd door een ‘gratis’ punt) en het ‘afwimpelende’ gebaar bij deze beslissingen hebben ons niet geholpen. Gelukkig werd ons gevoel bevestigd door een bericht op whats app van een aanwezige medewerker van het hoofdkantoor van de Nevobo: “Jullie hebben gelijk”, met daarbij een heldere uitleg van de ‘balkregel’. Het doet niets af aan de terechte overwinning van de thuisploeg, maar laat ook zien dat we niet een stelletje ‘oude zeikers’ zijn.

Mentaliteit en vertrouwen
Deze wedstrijd heeft ons (weer) geleerd dat kwaliteiten alleen benut kunnen worden als mentaliteit en vertrouwen bij elkaar komen. Ondanks tegenslagen in aanloop naar of tijdens de wedstrijd , die overwonnen kunnen worden door het ‘inzetten’ van doorzettingsvermogen én de wil om te winnen. Samen met vertrouwen in jezelf vormt dit wellicht dé basis voor succes op de volgende wedstrijd(en).

Ons programma
Achteraf kijkend naar de stand, zijn we zelfs een punt uitgelopen op onze naaste achtervolger. Zicht op de tweede plaats blijft dus nog steeds behouden, met nog maar vier wedstrijden tot het einde van de competitie. Aankomende zaterdag (24 maart) spelen we om 17.00 uur in Omnisport tegen Zwolle H2, de nummer 10 van de ranglijst. De eerste ‘finale’ om de tweede plaats te behouden en misschien wel net zoals nu Wink te versterken.