Een trotse coach van MB3 aan het woord

Wanneer ik zo aan het einde van het jaar eens overdenk wat ik als jullie coach in 2017 – en ook al in de periode daarvoor – heb mogen meemaken, dan stemt me dat met recht trots. Ik vind het echt fantastisch wat we met z’n allen bereikt hebben.
Als volleyballeek, want zo zie ik mezelf nog steeds, valt het niet mee om zo’n gezellig gezelschap jongedames aan het volleyballen te krijgen. Jullie mogen best weten dat ik me zeker in die beginperiode weleens afvroeg hoe ik een team met meisjes van een jaar of twaalf kon enthousiasmeren en motiveren. Dat is verre van eenvoudig, zo werd me al gauw duidelijk. Hoe maak je van een groep individuen een team? Hoe laat je zo’n team presteren?

Enthousiasmeren: juichbokaal en taarten bakken

Het in het leven roepen van onze juichbokaal heeft het team zeker verder geholpen. Ik vond het geweldig om te zien hoe iedereen zich inspande om de bokaal te winnen. Zo konden we samen stappen omhoog maken. De resultaten werden ook beter. Met de promotie in het tweede C-jaar als een meer dan verdiende beloning. Aangezien toppers in de B zo’n juichbokaal kinderachtig vinden, moest de coach uit een ander vaatje tappen. De afspraak dat bij elke 4-0 overwinning de coach een taart moest bakken, stimuleerde evenzeer.

Plezier -> Zelfvertrouwen -> Wedstrijden winnen

Ik vond het hartstikke mooi dat jullie inmiddels al zover waren dat jullie het plezier van het winnen leuker vonden dan verliezen. Het kampioenschap in de tweede seizoenshelft van het seizoen 2016-2017 kwam daarom zeker niet uit de lucht vallen. Voor aanvang van het huidige seizoen in de tweede klasse K was denk ik voor iedereen ongewis wat we konden verwachten. Door onder alle omstandigheden als team te blijven opereren, werd mij al gauw duidelijk dat we ons zouden kunnen handhaven.
Ik ben vooral trots op hoe jullie de eerste koploper versloegen. Hoe jullie je na een achterstand terugvochten en de wedstrijd in de beslissende set wonnen, getuigt van grote klasse. Van deze overwinning hebben we in de rest van het seizoen veel profijt gehad. Maar één keer verliezen – van de in mijn ogen terechte kampioen Alterno MB2 –, is een prima prestatie.

Een team binnen en buiten het veld met ouders, trainster, coach en sponsor

Samen met ouders, trainster en coach hebben jullie aangetoond niet alleen in het veld een team te zijn, maar ook erbuiten. De sponsoring van Herbalife maakt het hele team daarnaast nog eens éxtra scherp!

Met dank aan Anouk Heupink

Mede door het geven van trainingen op de woensdagen kan ik mezelf als coach ook op technisch vlak verder ontwikkelen. Dankzij Anouk maak ik hier stappen in.

Promotie naar de 1e klasse

Kampioen zijn we dan misschien niet geworden, de promotie naar de eerste klasse hebben we met z’n allen zondermeer verdiend. Als coach wil ik jullie graag bedanken voor de inzet, wilskracht, strijd en het enthousiasme die jullie getoond hebben. Uiteraard wil ik het publiek dat ons telkens in ‘groten getale’ ondersteunt niet vergeten. Zonder onze trouwe fans waren we nooit zover gekomen.
Ik wens jullie allemaal hele fijne kerstdagen een sportief, gelukkig en gezond 2018!

Noot van de webredactie:
Dank je wel Arjan voor je leuke tekst. De kopjes hebben we toegevoegd.