Wedstrijdverslag Heren 2

Heren 2 won afgelopen zaterdag met 3-2 van E.V.V. uit Elburg. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Een hereniging van individuen zorgt na twee sets achter voor wederopstanding als team

De laatste wedstrijd van de eerste competitiehelft tegen E.V.V. uit Elburg stond deze zaterdag (16 december) op het programma. Beide teams hadden wellicht hetzelfde doel, namelijk de stijgende lijn (niveau) van de vorige wedstrijd een goed gevolg geven. We waren dus van tevoren gewaarschuwd en het duurde te lang voordat we lieten zien hoe graag we wilden. Na een 0 – 2 achterstand in sets (23-25 en 17-25) begonnen we pas te volleyballen en de drie sets op rij (25-23, 25-11 en 15-12) lieten de laatste winstpartij (3 – 2) van 2017 noteren. Het (kinder)feest kon beginnen.

Een serieus verzoek

Een korte terugblik naar de winstpartij van vorige week moest zorgen dat we ons bewust waren van wat we onder goed volleybal verstaan: met ons hoofd spelen, de handen het werk laten doen en met ons hart spelen. Verder terugkijkend naar de voorbereiding op dit seizoen wisten we wat we van onze tegenstander konden verwachten: (clownesk) verrassingsvolleybal. Kortom een serieus verzoek om bewust te zijn van wat we in deze wedstrijd moesten geven. Laten zien hoe graag we willen (spelen).

Een hereniging of wederopstanding?

De start van de wedstrijd was (te) afwachtend en op een stand van 5-10 hoopten we in een time-out het bewustzijn dat het anders moest, opnieuw te bereiken. Langzaam dichtten we het gat en kwamen zelfs op een 23-21 voorsprong. Onze score stokte en we werden verrast door een afwijkende diagonale opslag (ace), het begin van 4 verliespunten op een rij, met setverlies tot gevolg (23-25). De Elburgse ploeg kreeg vleugels. Het lukte ons ook in set 2 niet om voldoende servicedruk uit te oefenen op de (slechts) twee passers en werden gedwongen een ander spel te spelen. Zij bleken namelijk uitstekend ingespeeld en afgestemd te zijn op ons (oude en vertrouwde) spelpatroon. Op alle fronten werden we afgetroefd, vielen als team in individuen uit elkaar en met 17-25 keken we tegen een 0-2 achterstand in sets aan. In een (sterk) gewijzigde opstelling startten we aan de derde set. Bewust van het feit dat we voor een lastige maar niet onmogelijke opgave stonden, begonnen we sterk aan set 3 (7-2). Alleen als we in staat bleken alle individuen weer in één team te herenigen (vergelijkbaar met het doel van Serious Request 2017) konden we zorgen voor een ommekeer. Het lukte ons om in het vervolg van deze set in één of twee keer de opslag terug te halen. Iets wat eerder in de wedstrijd vaak een te lastige opgave bleek. Wellicht zorgde een sterk veranderde spelverdeling hiervoor, maar dat doet de anderen ook tekort. Niet de verlossende en afrondende aanval (als afsluiting van een lange rally) op een 0-mansblok (!), maar een zeldzame foute sprongserve (na een time-out) zorgde voor opluchting: 25-23 winst. De wederopstanding leek dit jaar iets eerder plaats te vinden, want het verschil in de vierde set was groots. Vier lange series (6, 4, 4 en 3 punten op eigen service) en het feit dat iedere (!) side-out in één keer binnengehaald werd, bracht 25-11 op het scorebord. In de vijfde en laatste set maakten we het onszelf onnodig lastig door drie foute opslagen in de eerste helft. Na de kantwissel op 6-8 zorgden twee functionele wissels (met dezelfde speler) voor ontregeling in hun pass. Van 6-8 werd het ineens 10-8 en op 12-12 betekenden drie achtereenvolgende punten (15-12) een 3-2 winstpartij. We hebben ons als team hervonden en ook zijn er meerdere lichtpuntjes te noemen, zoals het durven spelen van een ander spreidingspatroon, het focussen op de eigen taak (ongeacht wat de tegenstander doet) én het omzetten van frustratie (om eigen niveau en wissel) in kracht (een tweede kans pakken).

(Kinder)feest

Of het nou het vieren van de overwinning op onszelf of E.V.V. was of het vieren van de (vervroegde) kerstvakantie, het maakt niet uit. Deze laatste competitiezaterdag van 2017 werd tot in de vroege uurtjes en met kinderactiviteiten (lasergamen en bowlen) en een hapje plus drankje gevierd.

See you

Onze volgende wedstrijd vindt pas op zaterdag 13 januari 2018 plaats, tegen Avior in Deventer. In de tussentijd vinden veel andere sportieve activiteiten plaats, waar we ons gezicht zullen laten zien: Serious Request 2017 (18 t/m 24 december op het Marktplein in Apeldoorn), het 25-jarig ENGIE Internationaal Jeugdtoernooi (27 t/m 29 december in Omnisport) en de voorrondes van het NOJK (6 januari). Maar natuurlijk wensen we u allen ook fijne Kerstdagen en een gezond Nieuwjaar toe!