Heren 2 wint met 3-1 de stadsderby tegen Alterno

Heren 2 won zaterdag 9 december met 3-1 in eigen huis van de 'Groenen'.  Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Omnisport bekroond tot ‘hoofdstad’ van het Apeldoornse herenvolleybal

Ieder seizoen zijn er wel ‘speciale’ wedstrijden. De stadsderby tegen Alterno H1 staat natuurlijk bovenaan onze bucketlist. Op zaterdag 9 december stonden we voor het eerst in dit volleybalseizoen tegenover elkaar. Het ‘spel’ begon afgelopen woensdagavond al toen we oog in oog met elkaar stonden en zeer toevallig naast elkaar trainden. Het kreeg een vervolg door de wijziging van speelzijde na de ‘toss’. Toch was het verschil in de eerste twee sets aanzienlijk (25-20 en 25-17), terwijl de derde set op het laatste moment verloren ging (21-25). De vierde set hervonden we ons weer en de 25-20 betekende een 3-1 winst. Omnisport wordt weer (voor even) tot hoofdstad van het herenvolleybal in Apeldoorn uitgeroepen.

De strijd tussen Geel en Groen
“Wordt het na black Friday en paarse vrijdag van een witte ook een gele zaterdag?”, de vraag die centraal stond bij aanvang van de wedstrijd. In ieder geval kan ik melden dat er aan motivatie zeker geen gebrek was. Groen is voor geel hetzelfde als rood voor een stier, met slechts één doel: ze pakken! Dat maakt een derby echt anders, waarbij de stand op de ranglijst totaal niet bij deze wedstrijden telt. Door niet slechts spelen op emotie, maar allemaal met een eigen focus en een gezamenlijk plan vergrootten we onze kansen. Het lukte om de Groenen serverend onder druk te zetten, de spelverdeler te laten lopen. Zij moesten forceren en wij kregen -na een uitstekende blokkering en dito verdediging- veel kansen. Geduldig benutten we de 100% kansen en bleven laag in de directe foutenlast. Het antwoord op de vraag “Waarom Ben(n)ie hier?” werd beantwoord door het nemen van verantwoordelijkheid en niet door ervoor weg te lopen. Daarom Ben(n)ie hier!

Serveeropdracht werd (bijna) perfect uitgevoerd
Door de nieuwe toss-regeling komt het zelden voor dat de thuisploeg met serveren mag starten. Achteraf had Alterno wellicht anders gekozen. In de eerste servicebeurt kwamen we al snel op een 5-0 voorsprong. Lang nagenieten konden we niet, want in één klap kwamen ze terug tot 5-4. Weer zorgde een lange servicebeurt (overigens dit maal zonder directe aces, maar wel met druk) voor een groot verschil (11-4). In het vervolg van de set werd het scoreverloop minder grillig en was het zelfs Alterno die vaker een extra punt op eigen service maakte. Nimmer kwam de setwinst in gevaar: 25-20.
In de tweede set waren het andere spelers, die vanachter de servicelijn hun kunsten gedurende langere tijd mochten laten zien. Nu waren het 8 opeenvolgende punten die voor een tussenstand van 15-6 op het scorebord zorgde. Een time-out op 19-10 zorgde nog wel voor een fout (en een onnodig punt), maar kon niets meer veranderen aan het enorme verschil (25-17).
Met een strategische keuze om in een andere startopstelling te gaan staan, probeerde de coachstaf van Alterno nog voor een ommekeer te zorgen. Helaas met succes (blijkt achteraf), want niet eerder in de wedstrijd gaf het scorebord tussenstanden van 14-13 en 19-18 aan. Het échte verschil werd pas boven de 20 punten gemaakt. De set werd beslist door veel directe fouten in de passing en aanval. Met 6 punten op rij werd uiteindelijk het tweede setpunt door de Groenen verzilverd (21-25).

Ervan uitgaande dat de winst geen aanleiding was om weer drie plaatsen terug of door te draaien, kozen wij in set 4 om wél anders te gaan staan. Het vertrouwde gevoel van de eerste twee sets was al snel hervonden. Vanaf het eerste fluitsignaal in deze set stonden we al op een ruime voorsprong (5-1 en 7-2). De side-outs werden in één keer gescoord en op eigen service scoorden we steeds (maar) één bonuspunt. Alleen vanaf 18-12 maakten we het toch nog eventjes té spannend. Bewust van de big points maakten we verantwoorde keuzes. Wellicht geleerd van de afgelopen wedstrijden en juist dat geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijd. Op 24-20 was het een (volleybal)ace die voor een 3-1 einduitslag  zorgde.

Omnisport, de hoofdstad van het Apeldoornse herenvolleybal
De eerste derby van dit seizoen is dus door de Gelen gewonnen. Dat betekent dat de thuishaven van SV Dynamo H2 (Omnisport) in ieder geval tot de return op 7 april 2018 tot de (nieuwe) hoofdstad van het herenvolleybal in Apeldoorn bekroond wordt. Hopelijk zorgt dit niet voor ongeregeldheden in de Maten of voor problemen op het kantoor van NederWoon, één van onze kledingsponsoren?

Laatste wedstrijd van de eerste competitiehelft
Het einde van 2018 nadert. Met de Kerstdagen en de jubileum-editie (25 jaar) van het ENGIE Internationaal jeugdtoernooi in het vooruitzicht, spelen we op zaterdag 16 december om 16.30 uur in Omnisport onze laatste wedstrijd van de eerste helft. In deze elfde wedstrijd van dit seizoen is het eerste herenteam van E.V.V. uit Elburg de tegenstander. Aan de motivatie kan het niet liggen, want het is hét team dat voor het eerst in enkele weken een punt ‘afgepakt’ heeft (en wellicht op meer recht had) van de koploper.