Marije Tuenter slaagt voor JAC scheidsrechter

Zaterdag floot Marije Tuenter (13 jaar, MB4) haar derde jeugdwedstrijd. Het was bij haar eerste 2 wedstrijden al opgevallen dat Marije er heel veel plezier in heeft om een wedstrijd te fluiten en zich verdiept in de spelregels. Ze was er aan toe om de Proeve van Bekwaamheid te doen. Het was gisteren voor het eerste fluitsignaal al duidelijk dat Marije er gevoel voor heeft wat er bij komt kijken om een wedstrijd te leiden: controleren of het net op de juiste hoogte hangt, de coaches vriendelijk benaderen om samen met hen de kaartcontrole te doen, het digitaalwedstrijdformulier (DWF) in te vullen en aan de coach te vragen of er nog tellers komen en of die ervaring hebben met het DWF.  Dit getuigt van overzicht, klasse Marije!

Dat overzicht hield Marije de hele wedstrijd vast: geen time-out- en wissel-aanvraag (dat waren er circa 20!) werd gemist en na elk punt werd even naar het scorebord gekeken of het punt was toegekend. Marije, je hebt tijdens je wedstrijd 16 van de 21 fouten/tekens toegepast. Dat is ongekend veel voor iemand die pas zo kort fluit. Dat betekent dat je de 3 fases beheerst die nodig zijn om een goede beslissing te nemen: kennen, waarnemen en handelen. Je kent de spelregel, je neemt de fout waar en je fluit er voor. Dat is echt bijzonder Marije dat je dat al zo goed doet. Ik zie er naar uit om jou over een tijdje te zien fluiten bij wedstrijden waar het spelletje wat sneller gaat en met systeem wordt gespeeld waardoor je ook kunt laten zien dat je weet te handelen bij bijvoorbeeld een opstellingsfout of foutieve aanval door achterspeler. Ik heb er alle vertrouwen in. Marije je bent echt een aanwinst voor het Jeugd Arbitrage Corps.