Heren 2 trakteert zichzelf op 11 november op een overwinning

Heren 2 won zaterdag met 3-2 van Keistad. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Dynamo trakteert zichzelf op 11 november op een overwinning

‘Maakt Dynamo een eind aan de zegereeks van Keistad?’ De centrale vraag in de topper tussen de nummer 2 (wij) en nummer 3 (zij) van de ranglijst. Na ruim twee uur strijd, verbazing en discussie kunnen we concluderen dat we (in Amersfoort) terecht met 3-2 gewonnen hebben. Ook de setstanden laten zien dat de prognose van de Nevobo helemaal zo gek nog niet was: 25-20, 23-25, 29-27, 19-25 en 15-10.

Rustige en geconcentreerde start
Na een verkeerd gekozen speelzijde voor de warming-up was ook de start van de eerste set voor ons. Het terughalen van de service lukte namelijk tot aan 11-8 steeds in één keer. Daarna trok de Amersfoortse formatie opeens de score gelijk. Toch konden we (waar we ons in de voorbespreking ook al op richtten) de rust, het vertrouwen en ons verstand bewaren. Een gelijk opgaande strijd was het gevolg en op 17-17 maakten we drie punten op rij, hetgeen op 21-19 herhaald werd met de eerste setwinst (25-20) tot gevolg.

Een afwachtend vervolg
De eerste setwinst konden we geen goed vervolg geven. Passend stonden we keer op keer onder druk (hangende pass) en nam de voorspelbaarheid toe. We vluchtten op 5-10 en 14-17 in time-outs en wisselden er stevig op los. De ommekeer leek door een serie van 4 punten op 16-19 te komen, maar werd direct gevolgd door drie opeenvolgende scores van de thuisploeg. In de finale van deze tweede set trokken we toch aan het kortste eind en met 23-25 stonden we op 1-1 in sets.

Verbijstering, discussie en setwinst
Ondanks dat we goed teruggekomen waren, keken we in het begin van de derde set al snel tegen een achterstand (3-6) aan. Het scoreverloop fluctueerde (via 8-8 naar 11-14 en 15-15) en was (bijna) net zo onvoorspelbaar als veel beslissingen van het arbitragekorps (dat ook na set 3 voor verbijstering en teveel discussie zorgde). Was het de spanning van 11 november, het (snoep)feest en de start van carnaval? In ieder geval gaf het voldoende stof tot nadenken in het nagesprek met hun begeleider/beoordelaar. In het slotstuk van deze set op 23-21 leek het nog bijna mis te gaan, want het eerste setpunt was voor de thuisploeg. Op 26-25 werd het twee keer spelen van de eerste bal opvallend genoeg (!) afgefloten, met alle vreugde én frustratie tot gevolg dat ook in de vierde set z’n sporen naliet.

Weer een kanteling
Vanaf het eerste fluitsignaal in de vierde set stonden wij aan de positieve kant van de score en in plaats van 5-3 besloot de eerste scheidsrechter alsnog een punt (voor een touché) toe te kennen aan de thuisploeg. Keistad bereikte als eerste de grens van 10 punten vanaf 16-17 bleken beide teams hun side-out te scoren. Na 18-19 was het één serie met sprongfloaters (met 5 punten op rij), die het verschil in deze set maakte (19-25). De vijfde en allesbeslissende set werd goed door ons begonnen en kregen we een meevaller van een meters ‘ingeslagen’ maar buiten de lijnen beoordeelde bal (5-2) en nu was het onze opslag die een serie van vijf achtereenvolgende punten inleidde en na enkele opslagwisselingen leek op 13-6 de partijwinst binnen te zijn. De thuisspelende formatie voerde nog wel de druk op, maar na de foutserve van ‘de man met de vinger’ (na een time-out) beëindigde dit geloof en met 15-10 was de waarde van de prognose door de Nevobo een feit.

Eerst een zaterdag rust
Heeft de Nevobo bij het maken van hun wedstrijdschema rekening gehouden met de impact voor deze (fysiek en mentaal) zware wedstrijd voor spelers, coaches en wellicht ook voor de scheidsrechters of is het ditmaal de intocht van Sinterklaas die ervoor zorgt dat we komende zaterdag niet spelen? In ieder geval hopen we op zaterdag 25 november om 16.00 uur in Omnisport tegen Sudosa, de nummer 4 van de ranglijst, op uw aanwezigheid. Dat zal ons namelijk weer steunen om ons beste spel te spelen.