Heren 2: een bizarre ontknoping van een seizoen met ups en downs

Heren 2 won gisteren thuis met 3-1 van kampioen VCV H1 in de 1e divisie. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Zelden durven dromen dat we de eerste en de laatste wedstrijd (zoals nu bekend is) met 3-1 winnend zouden afsluiten tegen VCV H1. Toch is deze droom geen bedrog, want ook afgelopen zaterdag bleken we het spel van onze opponent uit Veenendaal goed te kunnen lezen. Met 25-17, 26-28, 25-21 en 25-18 werd het seizoen op identieke wijze afgesloten als we begonnen, terwijl onderweg het contrast tussen thuis en uit, net als zwart - wit (het thema van de afterparty), groot was.

Niet kunnen wennen
Het verschil tussen ons niveau in ons eigen Omnisport en in de (vaak kleine) sporthallen in de andere speelplaatsen bleek enorm. De uitslagen verbloemen dit gevoel geenszins, want de score is: 1 x 4-0 nederlaag en 1 x 3-1 nederlaag die misschien wel te verklaren is door de afwezigheid van in beide keren één speler, maar ook 6 verloren vijfsetters tegenover slechts twee overwinningen in vijf sets. Alleen VCV blijkt zowel thuis als uit het beste in ons naar boven te halen. Jammer dat we ze komend seizoen niet meer tegen komen in de eerste divisie. Overigens volledig terecht dé kampioen van onze competitie want ze speelden in het merendeel van de 22 wedstrijden zeer stabiel. Nu de competitie ten einde is, kunnen we de balans definitief opmaken en voorzichtig conclusies trekken. We zijn niet in staat gebleken om in de warming-up te wennen aan een andere, vaak mindere, speelruimte. Geen excuus, maar we moeten er richting komend seizoen wel iets mee, want nu zit het alleen maar in ons hoofd. Komend seizoen zullen we dan ook wellicht één keer per week trainen in een andere sporthal, hopelijk in de hal waar topprestaties behaald zijn.

Wijze les
Zelden lees ik op twitter een zinvolle quote, die van toepassing is op ons team. Tot afgelopen zaterdag, want toen poste Toine van Peperstraten een tweet van zijn moeder: "Als je wilt winnen, dan moet je ook durven verliezen". Juist deze wijze woorden van (wellicht) een niet meer in de sport actief zijnde vrouw op hogere leeftijd was de afsluitende tekst in de voorbespreking in de kleedkamer. Gekoppeld aan de drie D's: Dromen, Durven en Doen, dé boodschap om volledig gemotiveerd en met lef de wedstrijd in te gaan. Het resultaat moge -na de inleiding- wel duidelijk zijn.

De wedstrijd
Net zoals in veel thuiswedstrijden bleken we ook nu weer in staat om voldoende servicedruk te leveren. Zo konden we het spel van hun eredivisiewaardige spelverdeler, die de lijnen uitzet, goed lezen. De blokkering en verdediging stond dusdanig goed gepositioneerd dat we niet alleen fouten afdwongen, maar ook zelf veel rally's wisten te winnen. Juist dat is een compliment voor ons allen waard en zorgde voor het terechte applaus (en een lach op de gezichten) van de aanwezige -en veelal trouwe- supporters.

Afsluitende black & white party
Zonder dat de organisatie hoogstwaarschijnlijk bewust gekozen had voor deze feestelijke datum (de dag dat de tweeling Aalders jarig was) een (voor ons) zeer passend thema, werd op een passende wijze niet alleen de overwinning maar ook het einde van het volleybalseizoen 2016/2017 met een hoop drank, zang en dans gevierd. Gelukkig werden de sex- en zeikfilmpjes i.t.t. bij andere bekende Nederlanders slechts in de app-groep van het team gedeeld en is er geen sprake van sexting o.i.d.

Vakantie en daarna zien we elkaar weer
Nu eerst terecht twee weken (mei)reces. Geen trainingen en officiële (competitie)wedstrijden meer dit seizoen. Wel zullen we de komende tijd gebruiken om te inventariseren wie ook volgend seizoen wil blijven spelen, uiteraard met een nieuwe, hogere doelstelling. Uiteraard zoeken we ook in de omgeving naar versterkingen en vragen een ieder met dezelfde ambitie en met tenminste divisieniveau (en -ervaring) zich bij ons te melden. In de komende weken geen wedstrijdverslagen meer en dus ook voor u tijd om aan anderen te besteden. Natuurlijk hopen we ook volgend seizoen weer op u te kunnen rekenen. Een fijne zomervakantie!