Heren 2 verliest met 3-2 in Soest

Heren 2 speelde zaterdag in Soest tegen Sovoco, het werd 3-2 voor de thuisploeg. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Niets verdachts aan de uitslag. De hulpdiensten in Soest hebben dan ook een rustige avond.

Met nog twee reguliere speelrondes te gaan en één inhaalwedstrijd leek voorafgaand aan de uitwedstrijden tegen Sovoco de tweede plaats nog haalbaar. Na de (misschien wel) verwachte vijfsetter kunnen we door het 2-3 (25-20, 23-25, 25-21, 20-25 en 5-15) verlies slechts twee punten bijschrijven en lijkt de eervolle tweede plaats -met nog twee wedstrijden te spelen- uit het zicht. Onvoldoende anticipatie op een andere context en ontbreken van bravoure lijken de voornaamste oorzaken te zijn.

Wat een tragedie weer deze week
De spanning in de wereld neemt door de gebeurtenissen in Stockholm en Syrië toe, terwijl ook de spelers in de Grolsch Veste (daar waar sport niet alleen voor ontspanning, maar ook verbroedering hoort te zorgen) verbijsterd achter bleven na het optreden van de politie. Het antwoord van de (politieke) macht laat deze keer niet lang op zich wachten. Voor ons valt hiervan het volgende te leren: anticiperen op onverwachtse omstandigheden en doortastend handelen.

Van terugblikken naar vooruitkijken
In aanloop naar deze op één na laatste uitwedstrijd konden we terug kijken op het onnodige puntenverlies in de vele vijfsetters in uitwedstrijden (80% deze wedstrijden eindigde in vijf sets). De heenwedstrijd leverde met een  14, 20, 12 en 14 punten tegen slechts louter positieve gevoelens op. Ondanks deze wisselende gevoelens kozen we ervoor om alleen maar vooruit te kijken. Met de tweede plaats in het zicht van de eindstreep moeten we ons met energie en vol overgave storten in de strijd om de tendens te doorbreken.

De wedstrijd: op en neer
Nadat de ‘hangmat’ ingeruild werd door een (op de hoogte van 2.43 meter gehangen) volleybalnet begonnen we om 18.00 uur aan de wedstrijd. In de eerste rotaties was voornamelijk de opslag van beide ploegen de oorzaak van de scores. Bang om het plafond te toucheren, ‘knepen’ we de bal met de bovenhandse techniek teveel en trokken we bij het onderarms spelen onze armen terug. In de loop van de eerste set kregen we meer grip op de service en scoorden we aan de buitenkanten en de enige (!) twee blokpunten van de wedstrijd. Met 25-20 werd deze eerste set dan ook relatief eenvoudig gewonnen. In de tweede set bleven we voortdurend dicht bij elkaar. De servicedruk nam af, waardoor het ‘gatenkaas’ was in de blokkering. Hierdoor was het in de verdediging ook zoekende. Toch kregen we enkele kansen om op voorsprong te komen, maar ook die lieten we onbenut. Met minimaal verschil (23-25) werd het 1-1 in sets. De gelijk opgaande strijd werd in de derde set pas boven de 20 punten beslist. Met enkele geweldige sprongservices leek zelfs Sovoco last te hebben van de plafondhoogte. Hierdoor kwamen we -zoals al vaker- op een 2-1 voorsprong in sets en konden we het puntenverlies relatief beperkt houden. Echter de onrust nam toe (we maakten onnodige net- en servicefouten) en ook de onderlinge frustratie over het enorme aantal directe fouten was van de gezichten af te lezen. Natuurlijk moeten we ook een compliment aan de tegenstander geven, want zij bleken in staat om met (voornamelijk) een tweemans passing grip te krijgen op onze eerst bal en ook de aanvallende wissels sloegen onze niet-sluitende en veel te hoge blokkering aan diggelen. Onze tekortkomingen (sluitende blokkering en te eenzijdig spelpatroon) werden duidelijk zichtbaar en zo stond het na 20-25 weer 2-2 op het scorebord. De laatste set werd met een ongekend aantal passfouten een afslachting (5-15).

Angst in de ploeg geslopen
Goed voorbereid reisden we af naar Soest, één van de dichtstbijzijnde tegenstanders. Het verdere verloop van de wedstrijd is hierboven al beschreven, maar misschien was er wel een andere reden voor het onder spanning spelen?

Direct bij binnenkomst in deze gemeente werd namelijk al duidelijk dat een afwijkende uitslag (anders dan een vijfsetter) grote gevolgen zou hebben. De boodschap op de tekstkarren was duidelijk:  “Ziet u iets verdachts?” Bel 112!” Alle goede voornemens en het vertrouwen in een positieve uitslag maakte misschien in onze koppies misschien toen al wel plaats voor angst.

Dinsdag laatste uitwedstrijd
De zaterdag blijkt na 20 speelronden niet zo’n gelukkige dag voor een uitwedstrijd te zijn. Alleen de allereerste uitwedstrijd (3-1 winst tegen de kampioen) is een positief afwijkende uitslag. Of een doordeweekse (trainings)avond ons beter ligt, weten we dinsdagavond. Dan spelen we namelijk om 21.00 uur de inhaalwedstrijd tegen VC Wik in Groot-Ammers. We zijn benieuwd!