In memoriam Wim Jonker sr.

Wim Jonker sr. is dinsdagmiddag 7 maart overleden, 83 jaar oud. Wim, geboren op 22 februari 1934 in het Drentse Coevorden, was een optimist, doorzetter en idealist. Hij was erevoorzitter van onze vereniging. Wie Dynamo zegt, zegt Wim Jonker.

Wim stond aan de wieg van onze vereniging. In 1967 was hij bestuurslid bij de CVVA (Christelijke Volleybal Vereniging Apeldoorn) waar ze al shirts en broekjes droegen in de kleuren van de Apeldoornse vlag, bordeauxrood en geel. Dat Apeldoorn een volleybalbolwerk is geworden, is mede te danken aan de inzet van Wim bij de fusie van CVVA met CVV DES en VV Volley op 1 juli 1967. Dit jaar precies 50 jaar geleden. De vereniging krijgt de naam Christelijke Volleybal Vereniging (CVV) Dynamo. In zijn actieve jaren bekleedde Wim diverse functies binnen Dynamo, van bestuursvoorzitter en vicevoorzitter tot voorzitter van de technische commissie, clubhuiscommissie, seniorencommissie en het befaamde internationale kersttoernooi.

Wim was niet alleen een talentvol bestuurder, maar ook een begaafd muzikant. Met zijn accordeon en pianospel verhoogde hij op Dynamo feesten steevast de sfeer met het door hemzelf gecomponeerde Dynamo-clublied. De tekst van het refrein is bij de oudere Dynamo-leden blijven ‘kleven’, de originele coupletten zijn door de jaren heen helaas verloren gegaan.

refrein Dynamo clublied

Dynamo ja, je blijft eraan kleven,
voor heel je leven, voor heel je leven.
Dynamo ja, het is om het even,
hoe oud of hoe jong je ook bent.

Het niet aflatende enthousiasme van Wim heeft zijn sporen nagelaten. We denken aan het zilveren en gouden speldje met de “D” voor alle Dynamo-leden die 25 of 40 jaar lid zijn. Maar nog het meest aan de bouw van onze eigen Dynamohal aan de Morellenlaan. Om met de woorden van Wim te spreken, de hal die elk Dynamo-lid ‘bloed, zweet en tranen’ heeft gekost. Na de verhuizing van de Dynamohal naar het Omnisport was Wim nog regelmatig te vinden in het Dynamo Café en op de tribune bij een Heren 1 wedstrijd. Tot ongeveer twee jaar geleden zijn gezondheid verslechterde. Dynamo is Wim dankbaar. Voor alles wat hij voor de club heeft gedaan.

Bestuurlijke functies bij Dynamo

1967-1972 voorzitter technische commissie
1968-1971 voorzitter senioren commissie
1972-1984 vicevoorzitter bestuur Dynamo
1972-1988 voorzitter commissie internationaal kersttoernooi
1975-1976 voorzitter stuurgroep eigen sporthal
1976-1977 “bouwpastoor” van de Dynamohal
1978-1982 voorzitter clubhuis commissie
1984-1987 voorzitter bestuur Dynamo (realisatie derde veld van de Dynamohal aan de Morellenlaan)
1988 benoemd tot erevoorzitter van Dynamo

1 minuut stilte

A.s. zaterdag 11 maart zullen we Wim herdenken. Om 17.45 nemen we 1 minuut stilte in acht voor aanvang van de wedstrijd van Heren 2 en Dames 1.

BijlageGrootte
Wim Jonker.pdf137,38 KB