Heren 2 krijgt tegen Sliedrecht Sport H2 het predicaat “excellent”

Het was een spannende week, die zijn hoogtepunt kende in de met 4-0 gewonnen thuiswedstrijd tegen de vaak lastige reserves van Sliedrecht Sport. In een voor het publiek aantrekkelijke wedstrijd werden prachtige reddingen verricht, liepen de emoties ook nu weer af en toe hoog op en was er goed en attractief volleybal te bewonderen. Het werd een prachtig schouwspel, in een kleurrijk en vernieuwd ‘theater’, exact zoals de regisseur het bedoelde.  Met de setstanden 25-14, 25-21, 25-22 en 25-14 kreeg de bezoekende ploeg eigenlijk zelfs nog iets meer dan ze verdienden, maar dat is onze uitdaging voor de komende wedstrijden.

Een spannende aanloop
Om meerdere redenen was het een spannende week. Spannend, omdat het afgelopen donderdag (tijdens de laatste training voor deze wedstrijd) nog onduidelijk was of het schilderwerk voor deze zaterdag niet alleen klaar, maar ook -in uitvoering- mooi zou zijn. Wat hebben we ons tijdens de training een zorgen gemaakt en dat kwam ons niveau niet ten goede. Spannend, omdat deze week ook met argusogen gekeken werd naar de toekenning van het predicaat “excellent”. De beloning van de kwaliteit van opleiding en (slagings)percentages. Kwamen wij als SV Dynamo H2 hier ook voor in aanmerking? Spannend, omdat we vorige week de kans hebben laten liggen. We hebben drie setpoints in de tweede set gekregen, maar ze stuk voor stuk niet weten te benutten. Maar ook spannend, omdat de heenwedstrijd nog ‘vers’ in ons geheugen zat. Na 2-0 voor in sets, alsnog verloren. Na veel servicedruk en slimme keuzes het initiatief volledig uit handen gegeven. Kortom een spannend weekje.

Omdenken
Met de kunst van het omdenken in deze spannende aanloop, blijven alleen de positieve ervaringen bestaan. Zo bleek al direct bij onze entree dat we in een compleet vernieuwde omgeving met kleurrijke muurschilderingen en met een aardig aantal nieuwsgierige toeschouwers ten tonele mochten verschijnen. Knap werk van de architect en het schildersbedrijf. Ook de wedstrijd van vorige week was uiterst leerzaam en louter perspectiefrijk. We hebben daar onze intenties laten zien en het had effect. Als laatste draagt de gedachte aan Sliedrecht bij aan een enorme innerlijke kracht om het uiterste uit onszelf te halen, ons niet te laten over- en afbluffen en meer enthousiasme en bravoure daar tegenover te zetten. Want weet je het nog? Eén seizoen geleden, in de topdivisie. Voortdurend onder druk gestaan, maar tegen deze heren onze allerbeste wedstrijd. Bijna excellent gespeeld. Wat waren ze toen stil en wat was het toen genieten. Dat kan weer!

Ontkroonen
Een half uurtje later dan gepland, begonnen we redelijk stabiel aan de eerste set. De besproken strategie door ons op geen enkele wijze te bemoeien met hun (verbale) gedrag en met de service hun beste (en oudere) passer te ontlopen, werd bijna in perfectie uitgevoerd. De 1-0 achterstand werd al snel ongedaan gemaakt en onze blokkering en verdediging was goed op hun spel ingesteld. Meerdere killing-blocks en prachtige verdedigende acties werden vaak op overtuigende wijze afgerond, met de score van 25-14 op het bord en een terecht applaus van het publiek tot gevolg. In de tweede set werd met dezelfde dynamiek gespeeld. De passlijn zorgde ervoor dat er naar hartenlust gecombineerd kon worden en onze middenmensen een dominante en uiteindelijk ook dienstbare rol kregen in het verdere verloop van de set en de wedstrijd. Ondanks dat de uiteindelijke setstand (25-21) doet vermoeden dat het toch nog spannend werd, moet gezegd worden dat we alleen in deze fase zelf onze series met een servicefout beëindigd hebben en in één serie zelf vergaten de side-out te scoren. Set 3 werd clean gespeeld, waarbij de ruime voorsprong in één serie van 6 punten (onderbroken door de enige time-out van ons) weggegeven werd. De rust keerde weder en de wedstrijd kon na 25-22 niet meer verloren worden. Om het feest helemaal compleet te maken en een herhaling van zetten (hetzelfde resultaat en gevoel ten opzichte van vorig seizoen) te realiseren, moesten we ook in deze laatste set willen overtuigen. Na een snelle 9-3 voorsprong lieten we achterwege door te drukken. Sliedrecht probeerde de laatste strohalm aan te grijpen en de discussie aan te gaan. Met slechts een kortdurend effect, want na 10-9 hebben we ze nog maar 5 punten gegund. De stand in de laatste set was exact hetzelfde als in de eerste (25-14). De blijdschap over zowel het resultaat als het -als collectief- vertoonde spel was groot. We bleken namelijk in staat om de meest ervaren man compleet te omzeilen. Hierdoor kreeg hij niet de kans om een bijdrage te leveren in het spel en ook op andere wijze kreeg hij ditmaal gewoon geen kans. Het doel was het ‘ontkroonen’ van Sliedrecht en dat hebben we excellent gedaan.

Zaterdag vrij en dan weer een thuiswedstrijd
De lastige januarimaand hebben we heel goed weten af te sluiten. Als ‘beloning’ hiervoor hebben we aankomende zaterdag geen wedstrijd. We spelen pas op zaterdag 11 februari onze volgende wedstrijd. We beginnen dan om 20.00 uur in het Omnisport tegen Velo, de huidige nummer 11 van de ranglijst. U komt toch ook weer?