Heren 2: drie sets goed spelen en toch verliezen

Het loodzware programma van de januarimaand werd vervolgd met weer een uitwedstrijd tegen een andere directe concurrent, namelijk Laudame Financials VCN uit Capelle aan den IJssel. Het beloofde een enerverende strijd te worden en dat werd het ook nu weer. Met vele ups-and-downs aan beide zijden werd het een 2-3 nederlaag (25-22, 24-26, 18-25, 25-16 en 5-15), met het kantelpunt aan het eind van de tweede set. Daar bleken we -ondanks degelijk spel- niet in staat om één van de drie setpoints te benutten, waardoor VCN meer in hun spel kwam en wij het initiatief langzamerhand kwijt raakten.

De voorbereiding: Na vandaag wordt alles anders
Na de eerste -en hopelijk ook laatste- nederlaag zonder setwinst van het seizoen van afgelopen weekeinde werd duidelijk dat het écht anders moet. ‘Geïnspireerd’ door de inauguratierede van het machtige USA startten we in de kleedkamer met onze eigen vertaling van deze speech.

"We zijn hier vandaag bijeen gekomen om een nieuw besluit uit te vaardigen dat in elke sporthal, in elke wedstrijd en overal waar volleybal gespeeld wordt, gehoord zal worden. Vanaf vandaag, wordt onze wijze van doen geregeerd door een nieuwe visie. Vanaf vandaag is het 'SV Dynamo H2 First', Dynamo H2 op de eerste plaats."

Een nieuwe visie
Om toch enige vorm van democratie door te voeren, werden de drie belangrijkste (kern)waarden voor deze wedstrijd in overleg met elkaar vlak voor de wedstrijd bepaald. We gingen de wedstrijd in met de volgende drie punten:
- Afspraken nakomen: Maak een plan, communiceer daarover en maak dus bewust keuzes.
- Voorkom (nutteloze) foutenlast: Speel oplossingsgericht en beperk je tot het maken van goede fouten, zo krijg je vaak nog een (nieuwe) kans.
- Eigen kwaliteiten inzetten: Ieders rol is anders, vraagt om bewustzijn en rolverdeling in het uitvoeren van jouw taak.

Daad bij woord voegen
De plannen waren dus duidelijk, maar of het ook in de praktijk uitkomt, is vaak een tweede. Na een onderlinge ‘confrontatie’ tijdens het inslaan, starten we met agressief spel in de eerste set. We bleken namelijk in staat om veel meer ballen op te rapen dan we in vaak denken te kunnen. We kwamen langzamerhand -ondanks het toch nog laten liggen van de zelf gecreëerde kansen- in ons ritme en stonden eigenlijk de gehele set op een marginale voorsprong. Met een bewust vooraf gemaakt plan scoorden we het laatste punt van de eerste set en zo werd het 25-22. Ook de tweede set werd op het strijdtoneel hetzelfde wedstrijdbeeld neergezet. Dat beloofde ook nu weer een positief resultaat. Echter we bleken vanaf een tussenstand van 24-21 (op eigen serve) in ons voordeel niet meer in staat het laatste punt binnen te slaan. De bekende wissel bij VCN (Ralph Bakker resp.), waar niet de hoogte maar het degelijk op positie neerzetten van de blokkering pijnlijk duidelijk werd, leek voor een verkramping te zorgen. Tegen het spel in verloren we de tweede set met 24-26. De teleurstelling bleek groot en we verloren vanaf een 12-10 voorsprong in de derde set vervolgens (in één opslagbeurt) compleet het initiatief (18-25). De kans om het vanaf de vierde set alsnog om te draaien was, gezien het enorme aantal vijfsetters van de thuisspelende ploeg, groot. Met Ruben de Vries aan opslag werd in één opslagbeurt een enorme voorsprong opgebouwd en kon de zege in deze vierde set ons niet meer ontglippen (25-16). Het wisselende spelbeeld werd voortgezet en zonder enige kans en in hele korte tijd stond nu weer 15-5 voor de thuisploeg op het scorebord. Hiermee kwam een einde aan het wisselvallige setverloop en uiteindelijk kunnen we heel kort zijn: we hebben het op de drie setpoints in de tweede set zelf laten liggen, maar gelukkig zijn we wel in staat gebleken daad bij woord te voegen. Nu dit door zien te trekken naar aankomende zaterdag.

Zaterdag weer een thuiswedstrijd
Na twee uitwedstrijden is het op zaterdag 28 januari a.s. weer onze beurt om vanaf 17.00 uur in ons eigen Omnisport aan te treden tegen het tweede team van Sliedrecht Sport, de huidige nummer 5 van de ranglijst met slechts twee wedstrijdpunten minder.