Heren 2 raakt initiatief kwijt in Sliedrecht

Heren 2 speelde zaterdag tegen Sliedrecht Sport. De ploeg kwam uitstekend uit de startblokken met twee maal 25-17 winst. Hoe de wedstrijd afliep, kun je lezen in het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Geen excuses zoeken, maar een kritische zelfreflectie moet zorgen voor het nemen van gepaste verantwoordelijkheid

Dat de verschillen in de eerste divisie klein zijn blijkt wel uit het feit dat in drie speelrondes slechts één maal de maximale score van 4-0 op het scorebord verscheen. Een prachtige uitdaging om op de laatste zaterdag voor de herfstvakantie met “positive behavior” tegen onze opponenten uit Sliedrecht dit aantal te verdubbelen, maar na de eerste twee gewonnen sets (25-17 en 25-17) raakten we het initiatief volledig kwijt. Met 20-25, 12-25 en 11-15 trok de thuisploeg de overwinning (terecht in mijn optiek) naar zich toe. Zoekende naar excuses moeten we gewoon concluderen dat we het hebben laten gebeuren en dat het tijd is voor een kritische zelfreflectie.

Voordat de herfstvakantie aanbreekt, mochten we na een wisselvallige en incomplete trainingsweek wegens klein blessureleed, vermoeidheid en vakantie tegen (het altijd lastige) Sliedrecht spelen. Natuurlijk hebben we vooraf stil gestaan dat er we de ‘externe attributie theorie’ (waaronder de kleine zaalruimte en het tijdstip) niet mogen gebruiken om ons -bij minder spel- achter te verschuilen. De -bij aanvang van het seizoen- uitgesproken ambities vragen namelijk om het nemen van verantwoordelijkheden, zowel binnen als buiten het veld. Toch zijn er onderling veel verschillen in het gedrag dat daarbij hoort/past aan te geven en is er een andere perceptie over ‘er alles voor gedaan te hebben’. Het aannemen van een -met sport rekening houdende- leefstijl, zeker op de avond voor een wedstrijd, is daar zeker een onderdeel van. Hopelijk is dit een (harde) leerschool, maar dat zal de komende weken wel blijken?!

Een kwartier later dan gepland begon de wedstrijd, maar klaarblijkelijk waren we voornemens de thuisspelende ploeg ons spel (en tempo) op te dringen. Twee lange opslagseries, onderbroken door eigen aanvalsfouten waardoor de ruime voorsprong halverwege de set toch nog slonk, maakte het verschil in de eerste set (25-17) duidelijk. Het spelbeeld in set twee was niet anders. Met de nodige servicedruk bleef de foutenlast bij de tegenpartij hoog en leek het verschil zelfs nog groter dan in de eerste set te worden. Het vasthouden van de concentratie en een ‘killer (clown)smentaliteit’ bleek lastig(er) te zijn, maar ook deze set ging met dezelfde cijfers naar ons (25-17). Zaten we gewoon in de ‘flow’?

In de derde set waren de rollen omgekeerd en stonden wij -toch wel geheel onverwacht- in de passing onder druk. Tegelijkertijd nam onze eigen servicedruk af en wist hun spelverdeler, die ondanks zijn jonge leeftijd positief opviel door zijn aanblijvende durf en vastigheid in de set-ups, zijn aanvallers goed te bedienen. Het aantal directe en door ons opgedrongen fouten nam aan Sliedrechter zijde af, terwijl wij de kansen om naast zij te komen om zeep hielpen en met 20-25 verloren we dan ook terecht deze derde set. Ook de vierde set werd een ‘no’ voor ons en kwamen we nooit meer de onderlinge frustratie te boven. Overcompensatie was het gevolg en juist dat veroorzaakte nog meer chaos en positief gedrag naar elkaar toe was vervolgens (zeker na de dikke setstand van 12-25) ver te zoeken. Van ‘flow’ naar ‘no’ ging ook de laatste set (met 11-15) naar de ploeg die in de wedstrijd groeide. De tweede opeenvolgende 2-3 nederlaag is het gevolg en de stand op de ranglijst wordt er niet minder spannend om.

Onze volgende wedstrijd spelen we pas weer op zaterdag 29 oktober in Apeldoorn. Dan spelen we namelijk om 16.30 uur op half centre court in Omnisport tegen VC Wik Groot-Ammens.