Spanning op laatste speeldag werd Heren 2 (bijna) fataal

Voorafgaand aan de laatste speeldag van de competitie vochten we samen met US en VoCASA uit wie er op de plekken 10, 11 en 12 zouden eindigen. De opdracht voor ons was -gezien het mindere setsaldo- duidelijk: We moesten minimaal een punt (en dus twee sets) zien te pakken. Uiteindelijk werd het een 3-2 overwinning.

Reden voor een vervroegd Koningsdag-feestje werd het niet, omdat de uitslagen van beide andere wedstrijden essentieel bleken voor de definitieve eindstand. Er zat niets anders op dan via twitter het verloop in Nijmegen en Amsterdam te volgen. Inmiddels is duidelijk dat we een plekje omhoog zijn gegaan. Of de elfde plaats echter betekent dat we toch (door de vrijwillige terugtrekking van Rivo uit de eredivisie naar de derde divisie) ook volgend jaar in de topdivisie mogen uitkomen, valt nog maar af te vragen. Voorlopig ligt ‘ons lot’ dus in handen van de Nevobo, maar ik verwacht misschien nog wel een wijs besluit om niet 25% nieuwe instroom te krijgen.

Het spel ging op en neer

Zelden speel je 21 wedstrijden om uiteindelijk in de allerlaatste competitieronde het verschil te moeten maken. In deze "top"wedstrijd waarin voor ons ongelooflijk veel op het spel stond, was de opdracht simpel: Gewoon ons eigen niveau halen. In de uitvoering bleek dat vele malen lastiger, want als het erop aankomt speelt de wedstrijdspanning ook mee en juist dat valt (bijna) niet te trainen. In de eerste twee sets was dit zichtbaar in het snel slinken van de ruime voorsprong van 5 en 10 punten en in de onrust die het missen van de zelf gecreëerde kansen met zich meebracht. Toch bleken we in staat om het laatste punt in beide sets te scoren (25-23 en 25-20). "Niet omdat het kan, maar omdat het moet" leek vanaf de derde set de overhand te nemen. Op geen enkel moment vonden we in de onderlinge communicatie de afstemming die we wel nodig hadden. Met 20-25 verloren we volkomen terecht de kans om snel klaar te zijn. Ook in de vierde set overkwam ons hetzelfde. Echter op 20-20 hadden we de kans om voor het eerst in deze set op voorsprong te komen, maar we verzuimden en met 22-25 stond de tussenstand van 2-2 op het scorebord. Een enorme teleurstelling was zichtbaar en voelbaar aanwezig. Op magistrale wijze speelden we voor onze laatste kans en met 15-10 bleven alsnog twee punten in Apeldoorn.

Het was afwachten op de andere uitslagen

Met onze 3-2 overwinning was voor zowel VoCASA als US duidelijk dat ook zij moesten winnen. De hoop op het verantwoordelijkheidsgevoel van DIO Bedum en Van Daal/DS nam toe en het zag er in eerste instantie ook positief uit. De twitteraccounts werden veelvuldig refresht en hielden ons in de kantine op de hoogte. Maar de Nijmegenaren keerden uiteindelijk de wedstrijd om en kwamen zodoende door een beter setsaldo op plek 10 uit. US bleek achteraf zonder punt in de laatste speelronde verbaasd achter te blijven en eindigde hiermee op de allerlaatste plek.

Een onbeschrijflijk gevoel

Zenuwslopend was niet alleen de wedstrijd, maar ook het lange wachten. De teleurstelling overheerste na het horen van de wederopstanding van de nummer 10, want zelden ben je slechts drie puntjes verwijderd van lijfsbehoud. Hadden we maar ….. . Als het geluk even iets meer aan onze zijde was, dan ….. . Uitspraken die nog vaak de revue zullen passeren. De galm van “weer (net) niet” is nog steeds hoorbaar op de momenten van absolute stilte. Wat de nabije toekomst ons brengen gaat, wordt binnenkort (vast) duidelijk. We houden u op de hoogte!