Proef met RFID-chip moet het ballenprobleem oplossen bij de jeugd

Al jaren verdwijnen er op onverklaarbare wijze trainingsballen van de jeugd. Van de 70 ballen die we tot onze beschikking hebben, raken we er jaarlijks tussen de 20 en 30 kwijt. In geld uitgedrukt is dat tussen de 1000 en 1500 euro per jaar. Dat is een fors bedrag. Waar de ballen blijven? Geen idee. We weten dat onze trainers er alles aan doen om de trainingsballen na elke training op te sporen en veilig achter slot en grendel op te bergen. En toch raken er steeds ballen kwijt. Sinds kort bergen we de trainingsballen in ballentassen op in de kast. Je ziet dan sneller dat er een bal ontbreekt. De tas moet immers weer vol in de kast. Toch verdwijnen er nog steeds ballen. Daarom doen we met ingang van het 2e kwartaal een experiment met een ballenvolgsysteem om het ballenprobleem definitief op te lossen.

Een flink aantal trainingsballen hebben we voorzien van een RFID-chip. Via deze chip kunnen we de bal volgen. Als de bal de zaal verlaat, krijgt de jeugdcommissie een melding. De jeugdcommissie kan vervolgens op een kaart zien waar de bal heen gaat en contact zoeken met de bewoners van het adres waar de bal zich bevindt. Als het experiment slaagt, zullen we alle trainingsballen en wedstrijdballen van de jeugd voorzien van een RFID-chip. De maatregel kan een aanzienlijke kostenbesparing opleveren en bijdragen aan meer trainingsplezier omdat er altijd voldoende trainingsballen aanwezig zijn.