Ommekeer bij Heren 2

Heren 2 speelde zaterdag tegen het lange en ervaren Pelster/Cito in Zeist. De 3-1 overwinning die dit opleverde (setstanden 25-21, 25-23, 20-25 en 25-14) was niet alleen de eerste overwinning van Heren 2 in 2016, maar ook de eerste overwinning in een uitwedstrijd dit seizoen. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Het moe(s)t rigoureus anders

We hebben het ons ontzettend moeilijk gemaakt door het in de voorgaande wedstrijden -tegen onze directe concurrenten- af te laten weten. Al met al wordt het een lastige opgave om helemaal uit de gevarenzone te komen, maar de mogelijkheid tot verandering ligt toch echt bij onszelf. Het lijkt dan ook geen kwestie van niveau, maar het is nu wel de kunst om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Tegen (bijna) iedere tegenstander krijgen we kansen, maar het benutten ervan lijkt een kunst op zich, die we nog niet verstaan hebben. De boodschap lijkt voor iedereen overduidelijk: Het moet rigoureus anders. Tegen het lange en ervaren Pelster/Cito uit Zeist weer een kans om het ‘geluk’ met goed spel af te dwingen. De 3-1 overwinning met de setstanden 25-21, 25-23 (die we na een voorsprong van 24-19 toch nog onnodig spannend hebben gemaakt), 20-25 en 25-14 is het resultaat van positief gedrag, de optelsom van motivatie en strategie.

Hoe zorgen we voor de ommekeer?
Niet eerder heb ik als trainer in de gevarenzone en zelden voor een dergelijke complexe opgave gestaan om voor de ommekeer te zorgen. Afgelopen week kostte me dan ook menige hoofdbrekens en in afstemming met mijn assistent hebben we gekozen voor een totaal andere aanpak. Met het achterwege laten van een terugblik op de laatste wedstrijd (iedereen weet immers wel wat er mis ging), focus op spelplezier en competitie in de kleinste teamsamenstelling (waarin afspraken gemaakt moeten worden en verschuilen niet mogelijk is) hebben we een ‘nieuwe’ start gemaakt. Afgesloten met voor iedereen een passend boek over presteren, gedrag of motivatie in de sport. Bewust anders en onbewust misschien wel effectief?!

Omgaan met tegenslagen en veranderingen in de voorbereiding
Omgaan met tegenslagen en veranderingen lijkt wel inherent aan dit seizoen. Zo reisden we naar Zeist af zonder onze vaste waarden, speler Sjoerd Aalders (ziek) en assistent Peter van Gent (bezoek aan rugbywedstrijd in Parijs), maar wel met twee jonge talentvolle spelers uit ons derde herenteam (Nathan Jonker en ‘Gerrit’ den Hollander) als waardevolle vervangers, die hun jeugdig enthousiasme ook op de trainingen inbrengen. In aanloop naar de wedstrijd werd ons strategisch plan weer via de whats app verstuurd, met onder andere de volgende inhoudelijke aandachtspunten:

- service in de rug van de spelverdelers (in de conflictzone met de libero)
- focus in de blokkering op hun diagonaal speler (i.c.m. blokker- en verdedigingsafspraken)
- eerste tempo kort verdedigen i.v.m. de vele tikballen
- tactische bal wegleggen is zeer effectief

In de uitvoering zijn we daar grotendeels in geslaagd, gezien het lage rendement en de vele snelle wissels die de Zeister formatie doorvoerde. Naast deze inhoudelijke punten was ook het besef dat we ook in deze wedstrijd weer kansen zouden krijgen aanwezig, maar ze wel eerst zelf af moeten zien te dwingen (en hetzelfde geldt overigens met geluk hebben en krijgen). Geen ‘strijd’ aangaan met de scheidsrechters, vooruit blijven denken (oplossingsgericht) en het leveren van positieve energie is normaliter niet onze sterkste kant, maar dit keer bleken we ook op al deze vlakken de bovenliggende partij. Ook in de strafmaatregelen van de eerste scheids, die een hele harde gedragsmatige lijn neerzette ten opzichte van een gedoogde technische lijn, hebben we namelijk met 3-1 gewonnen.

De toekomst
Het was niet alleen onze eerste overwinning van 2016, maar ook onze eerste overwinning in een uitwedstrijd in dit seizoen. Dit moet wel vertrouwen geven! Het is de eerste stap om (helemaal) uit de gevarenzone te komen. Het blijft geen eenvoudige opgave, want veel teams staan erg dichtbij elkaar op de ranglijst. In de eerstvolgende thuiswedstrijd op zaterdag 20 februari om 16.30 uur tegen VoCASA hebben we iets goed te maken en kunnen we aantonen of de ommekeer voortduurt.