Heren 2 geïnspireerd door Nederlands damesteam: #codegeel

Nadat we in de poulefase van het EK in ons eigen Omnisport hebben kunnen genieten van het Nederlandse Dames team, waarin met bezieling gespeeld werd, bleek de oranjekoorts ook op de ballenkinderen overgeslagen te zijn. Het resultaat was onverwachts een extra vrije zaterdag (de thuiswedstrijd tegen Zaanstad is namelijk verplaatst) en het uitstellen van onze eerste thuiswedstrijd naar zaterdag 10 oktober tegen USC US. Heren 2 won deze eerste thuiswedstrijd met 3-1. Lees het wedstrijdverslag onder 'lees het hele bericht'.

In de tussenliggende periode voortdurend op de trainingen, door kleine pijntjes en andere redenen van afwezigheid met aanvulling van veel spelers uit ons derde herenteam, werken aan ons eigen niveau bleek niet altijd een eenvoudige opgave. Een ieder traint namelijk om zich optimaal klaar te stomen om in de wedstrijden het maximale resultaat (speelniveau) te halen. Lastig om deze focus aan te brengen, maar juist in deze thuiswedstrijd moesten we laten zien of we ons eigen spelniveau van de eerste twee sets in onze eerste competitiewedstrijd weer minimaal konden evenaren.

Geïnspireerd door de getoonde drive van het Nederlands damesteam om met gedrevenheid ieder duel in te gaan, werd in de voorbereiding stil gestaan bij de teamafspraken (in met name de blokkering en verdediging) voor deze wedstrijd. Enigszins afwachtend begonnen we aan de wedstrijd, waarbij met name in de eindfase van de eerste set het verschil gemaakt werd: 25-20 winst. In de tweede set werd -na een snelle serie- al snel tegen een (ruime) achterstand aangekeken. Het besef dat we zelf weer aan zet waren, bleek na de eerste, vroege time-out. Het resultaat was dat we weer aan het volleyballen toekwamen, de foutenlast tot een minimum beperkten en ook deze set met 25-20 op ons conto wisten te schrijven. Na een minder scherpe start in het derde bedrijf, waarin door het verspelen van drie eenvoudige rallypasses in plaats van 13-7 voor ons gewoon 10-10 op het scorebord stond, sloop de onderlinge ‘frustratie’ in het team. Het lukte ons niet om voor elkaar te gaan en te blijven werken en verloren aan het einde van deze set de scherpte en ook het laatste punt: 19-25. Deze ‘wake-up call’ bleek duidelijk binnen te komen. Vanaf het begin van de vierde set zaten we er weer beter in. Toch keken we aan het einde van deze set tegen een achterstand aan, maar door een verscherpte tactiek konden we het laatste punt (na een prima blokkering en verdediging) vieren. Met een spannende 27-25 winst haalden we de volle buit (3-1 in sets gewonnen) binnen.

Dat -naast de vele spelerswisselingen en trainerswissel-  het (technisch) bestuur van de vereniging gekozen heeft om ook het tweede herenteam op een half centre court te laten spelen, valt te prijzen. Deze professionele en meer open uitstraling past namelijk veel beter bij het niveau (het is namelijk hetzelfde niveau als het eerste damesteam van de vereniging, die de ranglijst in de topdivisie bij de dames aanvoert) en de ambities van het (reserve)herenteam. Wel heeft deze keuze ingrijpende gevolgen voor de organisatie rondom de wedstrijden. Hulde voor de vrijwilligers, die allemaal op de achtergrond betrokken zijn, om topdivisie-volleybal mogelijk maken. Enig ‘winstpunt’ is misschien nog wel het gebrek aan (hoorbare) steun vanaf de tribunes.  Misschien is ook nu de tijd voor #codegeel zodat teams verantwoord wedstrijden kunnen verplaatsen om aanwezig te zijn bij de eerstvolgende thuiswedstrijd van SV Dynamo H2 op zaterdag 31 oktober om 16.30 uur in het Omnisport tegen Cito uit Zeist?!