2 wedstrijden 4 punten

Het lijkt een matige score zo op het eerste oog, zeker als u zich nog niet heeft verdiept in de puntenverdeling van de topdivisie. Anders dan vorig seizoen worden er nu 3 punten, in plaats van 5, per wedstrijd verdeeld. Onze 4 punten hebben we verkregen door een 3-2 nederlaag in Nijmegen en een 3-1 overwinning thuis op Peelpush.

Eerst maar eens terug naar Nijmegen. Na de eerste overwinning thuis op Next Volley Dordrecht waren we een week vrij. Opnieuw op zoek naar wedstrijd ritme dus. Ruben als spelverdeler, Lars op de diagonaal, Rik en Sjoerd als passer/lopers, Kay en Maikel op midden en Jeroen als libero. Dat ritme lijkt ver te zoeken en op 13-8 in het voordeel van Vocasa besluit Justin in te grijpen. Bram komt op de plek van Sjoerd. Helaas blijft de achterstand van 5 punten in stand en verliezen we de eerste set. Bram blijft staan en weer loopt het niet fantastisch. Daan komt op de plek van Ruben en weet gelijk het midden goed te vinden. Toch blijft de hoge blokkering van Vocasa moeilijk te passeren. Ook de tweede set gaat verloren en het ziet er niet goed uit.

Wij blijven staan met Daan en Bram, maar bij Vocasa is er een belangrijkere wissel. De libero gaat onder begeleiding de zaal uit en de eerste berichten zijn dat hij ziek is. Later blijkt hij gewoon te moeten werken. De reden is eigenlijk ook niet zo spannend, maar blijkt wel de ommekeer. We komen eerst op achterstand en dan besluiten wij ook de libero te wisselen. Jelle komt op de plek van Jeroen en langzaam lopen we op service series van Daan en Rik onze achterstand in. Hoewel we het nog even spannend maken op het einde zorgt Maikel er met mooi blokje voor dat we op 2-1 komen. Over de vierde set kunnen we heel kort zijn. Dat is namelijk de set van Kay. Hij laat de hele wedstrijd al wat aardige ballen zien vanaf de achterlijn, maar zeven aces op rij zorgen voor het verschil deze set. Een beslissende set is nodig. Helaas blijkt Vocasa net op tijd bij de les en wij laten de kansen liggen. Gezien de hele wedstrijd was een 3-2 overwinning ook wel te veel eer geweest.

Dan naar Apeldoorn, waar de koploper Peelpush op bezoek komt. De gasten hadden tot deze wedstrijd nog de volle buit, 3 gespeeld, 9 punten. Op voorhand een pittig potje, waarbij Vizier op Volleybal al sprak van het helpen van de buur. Dat gelooft u toch zelf ook niet? Daan, Lars, Bram, Rik, Kay, Maikel en Jeroen de mannen die het moeten doen. Peelpush, een team dat vooral draait op twee goede passer/lopers, wordt gelijk onder druk gezet. Ons plan, veel servicedruk en gericht blokkeren. Een iets te makkelijke serve wordt goed verwerkt, tempo naar buiten, onze midden is iets te laat, we hadden de beste man zien inslaan en dat ging aardig, hij had echter niet op Lars gerekend. De bal zit nu vast in het plafond. Passend staan we erg stabiel en Daan weet zijn aanvallers goed te bedienen. Op midden weten Kay en Maikel menig bal te scoren en Bram maakt zijn eerste basisplek meer dan waar. Hij slaat de ballen met hetzelfde gemak rechtdoor, diagonaal voor langs of besluit slim te tippen, waarmee hij onhoudbaar is voor de blokkering van Peelpush. Kay laat ook nu weer zien over een goede service te beschikken daarmee winnen we de eerste set overtuigend.

Dezelfde mannen mogen beginnen aan de tweede set. Lars begint ook aardig op stoom te komen vanaf de achterlijn en de foutenlast aan de zijde van onze gasten gaat omhoog. Daan pakt een mooi blokje, Rik slaat zijn ballen afwisselend binnen en Peelpush krijgt geen grip op Maikel en Kay. Een ruime voorsprong wordt opgebouwd, Sjoerd komt nog even in het veld voor Bram en hij scoort direct in de rechtdoor. Goede services zorgen voor veel druk en Peelpush blijft veel fouten maken. Lars slaat zijn ballen goed binnen zorgt samen met Maikel voor een onpasseerbaar blok. Met 25-19 komen we op 2-0 in sets.

Bram komt weer in het veld voor Sjoerd en we maken ons klaar voor derde set. Vanaf het begin komen we niet helemaal lekker uit met onze pass. Foutjes sluipen in ons spel en Peelpush gaat wat beter spelen. Peter heeft alle wisselbordjes in handen gehad, maar alleen Sjoerd komt weer op de plek van Bram. We serveren iets te behoudend waardoor onze gasten goed weten te scoren. Het mooie van de topdivisie is dat het verlies van deze set niet direct een punt kost, zaak om wel de vierde set te winnen.

We beginnen weer zoals we moeten. We zetten de passlijn van Peelpush onder druk en ze maken fout na fout. Het lijkt bij de mannen uit Meijel aan alles te liggen, de zaal, de lijnrechters, de scheidsrechters.. De bal uitslaan doe je toch echt zelf. Maikel zorgt met een goede serie voor een voorsprong en Daan blijft goed variëren. We komen deze set niet meer in de problemen en aanvallend slaan Sjoerd en Lars de ballen hard binnen. Een 3-1 overwinning op de koploper, opnieuw een overwinning in eigen huis, een goede pot.

Waar we afgelopen twee seizoenen met een smalle selectie de punten binnen moesten halen, hebben we nu een ruime bank en maken we daar optimaal gebruik van. Meerdere speltypen kunnen we spelen, komt een van onze aanvallers niet langs de blokkering dan slaat zijn vervanger er wel overheen. Daarbij zijn we er vanaf de servicelijn op vooruit gegaan en hebben we een tweede libero waardoor we passend ook meer opties hebben. Of we dit niveau kunnen doorzetten mogen we volgende week laten zien, om 20.00 uur in Amsterdam. Het eerste duel om te bepalen wie zich algeheel kampioen van de eerste divisie mag noemen. US is namelijk de kampioen van afgelopen seizoen van 1B, waar wij zoals u weet de sterkste waren in 1A. U bent natuurlijk van harte welkom.